На допомогу класному керівнику
Главник Віктор Олексійович
Залежно
від виховних завдань класний керівник може використовувати
найрізноманітніші методики вивчення особистості учня у вільний від
навчання час. Важливо навчитися здійснювати
кількісний і якісний аналізи отриманих результатів такого
педагогічного обстеження. Це дозволить з'ясувати ступінь вираженості
певної якості, вивчити умови, за яких вона яскраво виявляється,
спонукати вихованців до самовивчення, самовиховання відсутніх якостей,
або дозволить позбутися негативних форм поведінки тощо.
У
практиці виховної роботи з класним колективом педагог може
використовувати або окремі, поодинокі методики, або кілька,
комплексно. При доборі необхідних діагностико-корекційних методик
обов'язково враховуються вікові, індивідуальні особливості та
психофізіологічні можливості конкретної дитини, які порівнюються з
фоном класного колективу, і лише після цього визначаються шляхи
подальшого виховного впливу на учня. Суворої необхідності дотримання
будь-якої послідовності використання діагностичних методик немає. Тому
класний керівник може застосовувати виховні прийоми поступово, крок за
кроком — від простих методів обстеження до складних. Неабияку роль при
цьому відіграють зацікавленість педагога у моральному становленні
особистості кожного учня, власний консультаційний досвід, педагогічний
такт і уміння переконувати. Класний
керівник може не використовувати методи анкетування, а поставити ряд
нескладних питань щодо самоаналізу особистості учням:
(необхідне підкресли, будь ласка)
1. Чи можеш ти володіти собою?
Так, ні, буває по-різному
2. Чи можеш ти підкорятися іншим?
(Так, ні, буває по-різному)
3. Маєш досвід прийняття самостійних рішень?
(Так, ні, буває по-різному)
4. Чи завжди виявляєш готовність до активних дій?
(Так, ні, буває по-різному)
Наступним
етапом у діагностичній роботі за умови відсутності явних відхилень, вад
у відповідях учнів класний керівник може використати такий прийом, як
поради з самовиховання:
1. Коли берешся за будь-яку справу, подумай: який результат повинен отримати.
2. Записуй згідно з важливістю свої термінові справи, які маєш виконати протягом тижня, дня.
Берись
за справу сміливо і не відступай, поки її не виконаєш. Якщо в кінці
тижня або дня залишаються невиконаними один чи два запланованих тобою
пункти, перепиши їх у план на наступний тиждень (наступний день).
3.
Візьми собі за правило обов'язково аналізувати: чому саме ти не виконав
той чи інший пункт. Намагайся сам усувати причини невиконання. Спочатку
це здаватиметься важким, але з часом ти зрозумієш, що головне — це
правильно оцінювати свої сили і не гаяти марно часу.
4.
Ніколи не практикуй перенесення виконання справи на наступний день.
Приступай до виконання запланованого одразу ж, без зволікань.
5. Не роби жодних попускань, навчися своїм примхам відповідати коротко, але твердо — «ні».
6.
Навчися сам собі наказувати, будь до себе непохитним, але став перед
собою завдання реальні, ні в якому разі «не заривайся», бо не спрацює
твій внутрішній наказ «Так треба», «Я мушу».
7. Спробуй проаналізувати: на що ти переважно витрачаєш свій вільний час?
8.
Твій організм здатний до тривалих навантажень, але, щоб уникнути
стомлення, переборюй втому, змінюй види діяльності протягом дня.
9.
Приймаючи на себе будь-яке завдання навчитися слухати уважно вказівки
дорослих, користуйся нотатками, щоб нічого не пропустити повз увагу і
зберегти час.
Основні правила поведінки при самовихованні
Ніколи не уникати персональної відповідальності.
Свою думку не тільки виробляти, а й висловлювати.
Прагнути самостійно вирішувати усі питання, що стосуються власного життя.
Не боятися помилок — просто треба їх своєчасно виправляти.
Чесно визнавати неправоту, пам'ятати, що впертість — самозахист людини слабкої.
Не вийде задумане — обов'язково розберися, чому. Починай робити все спочатку і так доти, поки не вийде.
Іноді
учні (особливо старшого шкільного віку) звертаються до класного
керівника за порадою щодо можливостей підвищення якості навчання. Як
правило, такі старшокласники вже мають певні життєві плани, уявлення
про свою майбутню професію та про вимоги, які ставить вона до
спеціаліста. Класний керівник може порадити своєму вихованцеві
орієнтовну програму розумового самовиховання, ознайомивши його з такою
пам'яткою:
Пам'ятка з самоосвіти
1. Постав собі завдання самостійно поліпшувати якість свого навчання, проявляй при цьому неухильну наполегливість.
2.
Спробуй уявити, які особистісні якості тобі можуть бути потрібними в
самостійному житті. Подумай, які з цих якостей ти можеш сформувати у
себе під час навчання?
-
. Проаналізуй індивідуальні особливості виконання навчальних завдань. Дай собі відповідь на такі запитання:
-
для чого ти навчаєшся (які мотиви навчання)?
-
чи вмієш ставити перед собою навчальне завдання і самостійно його вирішувати?
-
як
ти зазвичай контролюєш себе: по ходу виконання домашнього завдання, у
кінці, коли все зробиш, чи плануєш очікуваний результат?
-
чи довго можеш лишатися працездатним?
-
коли протягом дня ти працюєш продуктивніше?
-
чи вмієш зосереджуватися на навчальних завданнях, коли тебе відволікають: чи намагався утримувати свою увагу?
-
яким чином ти запам'ятовуєш матеріал: які прийоми при цьому використовуєш?
-
які недоліки твоєї навчальної діяльності можуть тобі заважати у самоосвіті?
Спробуй скласти план своєї самоосвіти, відповідаючи на вищенаведені питання.
Що тобі потрібно врахувати
Засвоюй прийоми запам'ятовування та опрацювання в свідомості навчального матеріалу.
Формуй і тренуй у собі якості культури розумової праці:
-
конспектувати, записувати тези;
-
самостійно знаходити необхідну інформацію в підручнику і запам'ятовувати її;
-
робити картотеку додаткових відомостей за навчальними предметами.
Регулярно користуйся самоперевіркою домашніх завдань.
При
вивченні особистості особливу увагу слід приділяти виявленню
спрямованості школяра, зокрема професійної. Спрямованість особистості
виявляється в її інтересах, нахилах, переконаннях, ідеалах,
світогляді. Інтереси — це форма пізнавальної активності дитини,
позитивне ставлення до чогось, що є актуальним для неї. Стійкі
інтереси часто переростають у нахили — прагнення займатися певною
діяльністю, нагромаджувати знання, вдосконалювати уміння й навички, що
необхідні для цієї діяльності.
Для
виявлення ступеня самооцінки, самохарактеристики професійних
інтересів, нахилів класний керівник може використати анкету. Дані
анкети дозволяють дібрати оптимальні для учня позакласні види
діяльності.
Анкета вивчення професійних нахилів учнів
(для 7—11-х класів)
1. Чи є, на твою думку, твій нахил до обраної галузі праці істинним, чи він тимчасовий?
2. Чи відповідає вимогам професії стан твого здоров'я та фізичного розвитку?
3. Чи відповідають твій характер і моральні риси особистості особливостям обраної професії?
4. Чи дозволять твої здібності сподіватися на успішне оволодіння спеціальністю?
5. Як, на твою думку, зможе задовольнити обрана професія твої духовні потреби?
6. Чи допоможе обрана тобою професія визначити своє місце в житті?
7. Чи збігається обрана тобою професія з традиціями твоєї сім'ї, поглядами батьків, їхніми планами?
8. Наскільки важлива ця професія для суспільства, для вашого регіону?
Однією
з відомих методик для визначення професійних інтересів і нахилів учнів
є диференціально-діагностичний опитувальник (ДДО). Ця методика
надзвичайно проста, її опрацювання потребує 25 хв. Анкета визначання рівня установки на вживання учнями тютюну чи алкоголю
Примітка. Класний
керівник може подавати анкету в пропонованому ви-гляді або проводити
визначення установки на вживання тютюну чи алкоголю окремо.
Максимальна
шкала установки на вживання тютюну має 21 бал. Чим більшу кількість
балів набере учень, тим вища його позитивна установка (+) на вживання
тютюну чи алкогольних напоїв, а значить, і ймовірність формування
адиктивної поведінки.
Запропонована анкета
на виявлення рівня установки щодо вживання наркотичних чи токсичних
речовин також досить інформативна, її доцільно використовувати при
групових формах анкетування (за соціометричним, статевим визначенням).
Максимальна кількість балів щодо установки
учнів на вживання наркотиків або токсичних речовин дорівнює 21. Чим
більше набере учень балів, тим вища його позитивна установка ( + ) на
вживання цих наркотичних речовин, а значить, імовірність формування
адиктивної поведінки.
Загальну установку класу на вживання тютюну, алкоголю і токсичних речовин можна визначити за формулою
де У — загальна установка на вживання наркогенної речовини;
Н — загальна кількість набраних балів у класі;
Р — вид речовини (Р = У тютюну + алкоголю + наркотиків + токсичних речовин);
П — кількість учнів у класі.
Таке
визначення доцільно проводити для подальшого зіставлення загальних
установок між класами школи, що дає змогу визначити не лише динаміку
формування установок серед різних вікових груп, а й стратегію
профілактичної діяльності, а саме профілактичну роботу на ранніх
стадіях відхилень у поведінці, що є запорукою успіху.
Визначення в учнів ступеня ризику залучення їх до вживання наркогенних речовин пропонуємо проводити за анкетою.
Характер
опитування (особистісний чи анонімний) класний керівник визначає,
орієнтуючись на ступінь довіри між ним та учнем його класу.
Результати цієї анкети допоможуть визначити ступінь ризику учня щодо вживання наркогенних речовин.
Сума
балів від 5 до 15 означає, що ризик залучення до наркогенних речовин
вірогідно існує. Від 16 до 32 — ризик є реальний, не виключене
епізодичне вживання.
Якщо сума балів перевищує 33, підліток перебуває в досить небезпечній ситуації ризику.
Діагностичні
відомості, які визначаються за допомогою анкетного методу, доцільно
доповнювати інформацією, зібраною класним керівником під час бесід на
різноманітні теми з учнями.
Анкета визначення рівня установки на вживання учнями тютюну чи алкоголю
1. Мені не подобається, коли алкогольні напої чи тютюн вживають учні.
Ні — 2
Згоден — 0
2. Мені не подобається, коли алкогольні напої чи тютюн вживає хтось.
Згоден — 0
Ні — 2
3. Мені не подобається, коли алкогольні напої чи тютюн вживає дівчина.
Ні — 2
Згоден — 0
4. Мені не подобається, коли алкогольні напої чи тютюн вживають мої найближчі друзі.
Ні — 2
Згоден — 0
5. Якщо мені запропонують випалити цигарку чи випити алкогольний напій мої друзі, я не виконаю їхнє прохання.
Ні — 2
Згоден — 0
6. Я не зміг би запропонувати випалити цигарку чи випити алкогольний напій своєму другу, який його не вживає.
Згоден — 0
Ні — 3
7. Я не почуваю себе вільно в компанії, де вживають алкогольні напої та тютюнові вироби.
Ні — 2
Згоден — 0
8. Мене не цікавить оформлення алкогольних напоїв чи тютюнових виробів.
Згоден — 0
Ні — 1
9. Я думаю, що не можна вживати алкогольні напої та палити і водночас не бути правопорушником.
Згоден — 0
Ні — 2
10. Вживання тютюну чи алкоголю відзначають найбільш авторитетних у моїх очах підлітків.
Згоден — 3
Ні — 0
Анкета визначення рівня установки на вживання учнями наркотиків чи токсичних речовин
1. Мені подобаються люди, які вживають наркотики або токсичні речовини.
Згоден — 0
Ні — 2
2. Мені не подобається, коли це робить мій товариш.
Згоден — 0
Ні — 2
3. Я заперечуватиму, якщо на моїх очах вживатиме наркотики або токсичні речовини мій друг.
Згоден — 0
Ні — 3
4. Якщо мені запропонують вжити наркотики або токсичні речовини близькі друзі, я не погоджусь з ними.
Згоден — 0
Ні — 3
5. Я б ніколи не зміг запропонувати своєму другові вживати наркотики або токсичні речовини.
Згоден — 0
Ні — 2
6. Я б не зміг перебувати у приміщенні, де вживають наркотики або токсичні речовини.
Згоден — 0
Ні — 2
7. Мені не подобається, коли хтось розповідає про приємне враження від наркотиків чи токсичних речовин.
Згоден — 2
Ні — 0
8. Я не думаю, що можна продавати чи вживати наркотики або токсичні речовини і водночас бути приємною людиною.
Згоден — 0
Ні — 2
9. Вживання наркотиків чи токсичних речовин є причиною багатьох злочинів.
Згоден — 0
Ні — 3
|