Сьогодні, коли перебудовується традиційна система загальної освіти і кожна школа шукає своє "обличчя”. Дуже важливо в гонитві за модними напрямами у навчанні не втратити головне – людину, особистість, яка не тільки має знання у галузі економіки і техніки, а й здатна розуміти і відчувати прекрасне, а це означає розуміти і співпереживати іншим людям. Кожний шкільний предмет має свою специфіку. Головним завданням одних – озброїти учнів науковими знаннями, інших – допомогти оволодіти певними способами діяльності. А є предмет – основна мета якого визначається в дидактиці як "формування досвіду емоційно-цінних відносин”. Це предмет – музика. Вчителі і керівники шкіл ставляться до цього предмету по-різному – залежно від своєї компетентності та рівня педагогічної культури. Вважають часто цей предмет легким і другорядним. Так вважають і більшість батьків учнів. Таке поціновування музики виховує в наших дітей однобічне розуміння музики, при якому вона сприймається лише як розвага. В шкільній практиці ми спостерігаємо і цілком протилежне явище, тобто і адміністрація школи і вчителі ставляться до уроку музики як до серйозної наукової дисципліни, де від учителя музики вимагається точне дотримання навчальної програми. Однак, музика, як вид мистецтва, надто різнопланова, бо крім розважальної функції, їй властиві і пізнавальна, і виховна і комунікативна функції. А найголовніше те, що музика є науковою дисципліною, бо готують з учнів музикознавців – теоретиків. Як же проводити уроки музики, щоб вони були різноплановими, цікавими, корисними і цілком демократичними? Таким чином, потреби суспільства до сучасного рівня сприймання музичного мистецтва, як предмету, однобічне розуміння музики при якому вона сприймається лише як розвага, з одного боку, та ставлення вчителів до уроку музичного мистецтва як до серйозної наукової дисципліни, де від учителя музики вимагається точне дотримання навчальної програми, з іншого, зумовили вибір теми над якою я працюю «Використання інтерактивних форм навчання при вивчені нового матеріалу» Працюючи над даною темою, я поставив перед собою наступні завдання. Завдання дослідження: 1. На основі аналізу психолого-педагогічної літератури уточнити суть поняття "інтерактивне навчання”. 2. Проаналізувати рівень, шляхи та умови використання інтерактивних форм в навчальному процесі при вивченні музичного мистецтва в загальноосвітній школі. 3. Виявити рівень взаємозв’язку використання інтерактивних технологій при вивченні музичного мистецтва та розвитку пізнавального інтересу до цієї навчальної дисципліни. 4. Розробити конкретний зміст і технології використання інтерактивних форм при вивченні музичного мистецтва та експериментально з’ясувати їх педагогічну ефективність. На своїх уроках я використовую такі інтерактивні технології як: - Робота в парах, ротаційні трійки, технологія 2-4 всі разом, карусель, мікрофон, мозковий штурм, метод навчаючи учусь, симуляції або імітаційні ігри, розігрування ситуацій за ролями, метод займи позицію, робота в малих групах. Інтерактивні форми я вводив в процес поступово. Починаючи з найпростіших, щоб учні адаптувалися до нової форми проведення занять. Вище названі технології я використовую на різних етапах уроку, але вважаю, що доцільніше інтерактивні форми занять застосовувати під час формування вмінь та навичок, адже суть інтерактивного навчання у тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів Це співнавчання, взаємонавчання ( колективне, групове, навчання у співпраці), де і учень і вчитель є рівноправними, рівнозначними субۥєктами навчання, розуміють, що вони роблять, рефлексують з приводу того, що вони знають, вміють і здійснюють. Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Воно ефективно сприяє формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей, створення атмосфери співробітництва, взаємодії, дає змогу педагогу стати справжнім лідером дитячого колективу. Інтерактивна взаємодія виключає як домінування одного учасника навчального процесу над іншими, так і однієї думки над іншою. Під час інтерактивного навчання учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, приймати продумані рішення. Наприклад в третьому класі на уроці за темою «Країни де паную ритм», я використав технологією мозковий штурм після виконання пісні, учні відповідали на запитання - Які почуття в вас викликала пісня? - Якими засобами музичної виразності вона передається? - Який образ відчувається в цій пісні? Також використав технологію 2-4 всі разом, в ході якої учні розглядали схеми тактування, на яких було зображено однодольний, дводольний і тридольний розміри, учні в парах працювали над завданням, співвіднести рух прослуханого менуета Моцарта зі схемами тактування. Така робота ефективна для розвитку навичок спілкування в групі, вміння переконувати та вести дискусію. З метою перевірки ефективності використання інтерактивних форм навчання при вивченні нового матеріалу, мною був застосований педагогічний експеримент в 6 –х класах школи №6. В 6а класі при вивченні нового матеріалу я використовував традиційні форми роботи,а в 6б інтерактивні форми роботи, результати проведеного експерименту довели, що використання інтерактивних технологій під час вивчення нового матеріалу, значно підвищують навчальну працездатність учнів, сприяють цілеспрямованому підвищенню їх пізнавальної діяльності, стимулюють творчість учнів, створюють сприятливі умови для спільної співпраці. Сповненні яскравих вражень невимушеного спілкування, демократичні – за своєї суттю, такі уроки допоможуть зацікавити учнів музикою, внести певні емоції в міжособистісні стосунки в класі.