П`ятниця, 29.11.2024, 16:36
Приветствую Вас Гість | Регистрация | Вход

Сайт вчителя музичного мистецтва Галайка М.С.

Меню сайта
Календар
Годинник

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Вхід на сайт
Пошук
Опитування
Оцените мой сайт
Всего ответов: 320
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Мої файли

Главная » Статьи » Мои статьи

Урок музики у 7 класі
Тема: Палітра музичних образів.Й.С. Бах "Органна фуга ля мінор.” А. Пашкевич  "Степом” поняття поліфонія, фуга,бароко, закріплення поняття музичні  інтервали.        
Мета: Дидактична- Ознайомити учнів з поняттями поліфонія, фуга, розучити пісню А. Пашкевича "Степом”, послухати твір Й.С. Баха "Органна фуга ля мінор”, ознайомити учнів з творчістю та життєвим шляхом Й.С. Баха. Повторити  інтервали (види інтервалів)
Розвивальна- розвивати свідоме сприйняття розучуваних творів,
музичний слух, співацький голос, хорові навички, вокальний спів.
 Виховна- пробуджувати інтерес до музики, виховувати музичний смак, патріотизм, любов до класичної музики, до музики іншихнародів,формувати національну свідомість.
Обладнання: баян, магнітофон, аудіокасети, роздатковий            матеріал:біографічні дані композитора, проілюстровані  фотографіями; роздаткові картки, репродукції стилю бароко, портрети композиторів, репродукція картини М.К.Чурльоніса "Фуга”

                                                       Хід уроку

І. Музичне вітання
(Учні входять до класу під звучання твору Й.С.Баха Фуга соль мінор)
Триголосне вітання:
Учитель: Доб- рий день вам, діти
Учні: Доб-рий-день (триголосся)
ІІ. Мотивація
Сьогодні маємо незвичне музичне вітання- з нами вітається ціла мистецька епоха. Ви впізнали в цих чарівних переплетіннях мелодійних ліній витончений стиль бахівської поліфонії. Звучала Фуга соль мінор. Підведемо підсумки попередніх занять і узагальнимо знання про творчість видатних представників західноєвропейської та вітчизняної музичної культури. З’ясуємо значення слів поліфонія та фуга, бароко, музичний образ,розучимо пісню А.Пашкевича " Степом,степом”,послухаємо твір Й.С.Баха "Органна фуга ля мінор”  (тему записую на дошці)
ІІІ.Актуалізація опорних знань.
Об’єдную учнів у групи.
А зараз, я буду вам задавати питання, а ви намагайтесь якомога швидше надати відповідь, за правильну відповідь група одержує 1 бал.Будьте уважні:
Про кого йдеться?..
-    Йому довелося жити в період великої французької революції, тому образи героїзму, боротьби, прагнення до світла панують у його творах. У свою останню симфонію він уводить хоровий фінал, що є новаторством того часу. (Л.ван Бетховен симфонія №9)

-    Український композитор- класик. Створив перший вищий музичний заклад в Україні. Автор історичної оперети на сюжет повісті М.Гоголя "Батько” української фортепіанної школи.(М.Лисенко "Тарас Бульба”)

-    Майстер хорових обробок українських народних пісень. Народився на Поділлі, працював у Кам’янець-Подільській семінарії вчителем співу. Створив лише п’ять оригінальних творів. (М.Леонтович "Щедрик”)

-    Ця людина розробила нову систему шкільного музичного виховання. Свій монументальний твір композитор присвятив памяті полеглих у боротьбі з фашизмом.(Д.Кабалевський "Реквієм”)

-    Пригадайте твори, в яких композитори створили яскраві образи війни.
-    Які засоби музичної виразності ви знаєте?
-    Які музичні образи в піснях "Дороги” "Баллада о солдате”?
-    Чим відрізняються ці музичні образи?
-    Що викликало появу близьких образів у музиці?
Дуже добре молодці! ( підраховую бали оголошую групу-переможця)
ІV.Перевірка домашнього завдання.
Наш урок продовжується і ми переходимо до стилю бароко, що ж це таке?   Засоби музичної виразності, музичні образи, які вони бувають, образ війни, добра, зла?
Відповідають групи за вибором ( домашнє завдання )
На дошці вивішуються репродукції живописних полотен стилю бароко, репродукція картини М. Кривенка "Їхав козак на війноньку” 
портрет Й.С.Баха та А.Пашкевича

                            М. Кривенко "Їхав козак на війноньку”

.
А. Пашкевич


                                                   Й.С. Бах
Молодці, ви гарно підготували домашнє завдання, сьогодні ми з вами розучимо пісню А.Пашкевича "Степом, Степом”, після того як я виконаю її ви скажете мені, які ви почули музичні образи, чому? Але спочатку розспіваємось.
V. Розспівування
Розспів: за мінорним тризвуком з використанням мелодичного ходу I-II-III-V
з повторенням октави і низхідного мелодичного ходу від V до I ступеня на склад "ля”
 Розспів: за мінорним тризвуком з використанням мелодичного ходу I-II-III-
II, а також повторенням октав і низхідного мелодичного ходу від II до I ступеня ладу, з назвами нот (сольфеджіо)
Поспівка: "Сіла Лорка при криниці”
VI. Виконання пісні.
Виконую пісню А.Пашкевича "Степом,степом”
Степом, степом йшли у бій солдати.
Степом, степом - обрій затягло.
Мати, мати стала коло хати,
А навкруг в диму село.

Степом, степом розгулись гармати,
Степом, степом - клекiт нароста...
Степом, степом падають солдати,
А навкруг шумлять жита.

Степом, степом поросли берізки,
Степом, степом сонце розлилось...
Степом, степом - встали обеліски,
А навкруг розлив колось.

Степом, степом - людям жито жати,
Степом, степом даль махне крилом...
Мати, мати жде свого солдата,
А солдат спить вічним сном!


VII. Розучування пісні.( бесіда )
-    Які почуття у вас викликала ця пісня?
-    Якими засобами музичної виразності вона передається?
-    Який темп, ритм, динаміка, лад, тембр?
-    Який образ відчувається у цій пісні? Чому?
-    У чому спільність образів пісні "Степом, степом” і репродукції картини М.Кривенка "Їхав козак на війноньку”?
-    У чому відмінність музичних образів у піснях "Степом,степом” і "Дороги”?
-    У чому спільність музичних образів у піснях "Степом,степом” і "Дороги”?
-    Що викликало появу близьких образів у музиці?
(Допомагаю групам зробити висновок за допомогою стимулюючих запитань)
 1.Розучування пісні по фразах.
 2.Звертаю увагу на динаміку, темп, тембр.
      3.Працюю над важкими місцями у пісні.
      4.Слідкую за співацькою поставою, дикцією, артикуляцією.
      5.Виконання групами, хорове виконання.
VIII. Слухання музики (бесіда)
Любити музику і не любити
Баха -неможливо.
Любити музику- це означає
Обов’язково любити
Музику Баха.    Д.Кабалевський     
Так сказав про цього видатного композитора Д.Кабалевський, адже вся музика створена після Баха, й понині проростає з його творчості. У музиці Й.С.Баха найвищого розквіту та вдосконалості досягло мистецтво поліфонії.
Що ж таке поліфонія? (від гр.- багато звуків)- багатоголосний склад музики, в якому окремі мелодії чи групи мелодій мають самостійне значення та інтонаційно- ритмічний розвиток.Сьгодні ми послухаємо з вами ще один твір Й.С.Баха "Органна фуга ля мінор”
Що означає слово фуга?(Від італ. fuga- біг)- поліфонічний музичний твір, в основі якого лежить імітація (наслідування) та багаторазове послідовне водозмінене проведення в усіх голосах однієї або кількох тем (мелодій) за певними правилами.
Погляньте на картину М.К.Чюрльоніса "Фуга” Чи співзвучний її образ із образами фуги? Так, чому? Правильно ми бачимо на картині також повторення теми, але в різних тонах, кольорах, відтінках.
-    Отже Німеччина епохи бароко стала відомою нам саме завдяки неповторній симфонічній, органній та поліфонічній творчості Й.С.Баха. Ми пам’ятаємо його симфонічний  "Жарт”, органну фугу соль мінор. Але найповніше відчути ту епоху на сьогоднішньому уроці нам допоможе "Органна фуга ля мінор”. Приготуйтеся- ми переміщуємось у часі...Великі перуки, жабо, криноліни, реверанси- бароко завжди був "дивним”, "химерним”
Слухання музики.
Завдання після слухання.
1.    Назвати особливості”бахівського стилю” ( поліфонічність, безперервність розвитку музики, багатство фактури, монолітність, зіставлення контрастів)
2.    Обгрунтувати, чим твір близький сучасним слухачам? (багатством чуттєвої сфери, яскравістю та доступністю образів)
-    Отже музика Баха є зрозумілою і близькою нам. Вона звучить на концертах, у кінофільмах та мультфільмах. Хоча за життя генія ,ніхто не цінував його доробок. І лише 100 років після смерті композитора завдяки виконавській діяльності Ф.Ліста музика Баха стала відомою.
IX. Музична грамота.
-    А зараз ми трохи розважимося, та пограємо в ігри.
1.Музично- дидактична гра "Оберни інтервал”
а) Співаю два звуки;
б) Учень повторює другий звук, а перший переставляє голосом вгору або вниз (доповнюючи мелодичний хід до октави)
в) Учень дає назви утвореним інтервалам.( прима, секунда, терція і т. д.)

2. Розвиток ладового відчуття. Музично- дидактична гра "Вкажіть правильне закінчення”
Граю учням знайомі мелодії, але закінчую їх не тонікою, а будь- яким іншим звуком. Наприклад, до-мажорну мелодію закінчую спочатку фа-дієзом, за другим разом ля-бемолем тощо. Учні мають підказати, яку ноту потрібно зіграти ту що звучить нижче, чи вище.

3.    Робота з картками.
Роздаю картки, де потрібно вказати правильний інтервал між нотами, та назвати його (з варіантами відповідей (тести))
X. Музичний словник.
-    А зараз ми відкриємо з вами наші словники, та запишемо слова та терміни з якими ми з вами сьогодні познайомилися.
Словник: Поліфонія, фуга, бароко. (Нагадую дітям значення слів, діти записують в словник.)
XI. Підсумок.
-    Ми розучили з вами сьогодні пісню А.Пашкевича "Степом, степом”, давайте пригадаємо, якими засобами музичної виразності вона характеризується?
-    Який музичний образ передає?
-    Хто написав твір,який ми слухали? Як він називається?
-    В якому складі він написаний? (в поліфонічному)
-    Чи є у вас улюблений композитор? Який склад- поліфонічний чи гомофонно- гармонічний переважає в його творчості?
-    Нагадали також музичні інтервали, як вони називаються? Які вони бувають? ( великі, малі, збільшені, зменшені ) Як позначаються?
    ( прима, секунда, терція.... позначаються м2, в1 тощо)
XII. Домашнє завдання.
-    Послухайте вдома музику на ваш вибір.Подумайте, яка це музика за своїм складом, поліфонічна,чи гомофонно- гармонічна? Повторіть інтервали та їх види.
-    А сьогодні наш урок закінчений, усього найкращого. До побачення.

Категория: Мои статьи | Добавил: Nic (12.01.2010)
Просмотров: 7743 | Рейтинг: 5.0/1
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]