Тема: «Моцарт» Мета:Дидактична -розкрити перед учнями значення творчості В.А.Моцарта у світовому музичному мистецтві. На прикладі творчості композитора показати можливості музики у втіленні різноманітних станів душі людини. Дати учням визначення понять рондо, сюїта. Розвиваюча - Розвивати уміння вдумливо сприймати та інтерпретувати контрастні за змістом і звучанням твори; навички емоційно – виразного двоголосного виконання музики. Виховна-виховувати естетичний смак учнів, інтерес до творчості В.А.Моцарта, виховувати повагу до українського фольклору, виховувати естетичний смак учнів. Музичний матеріал: В.А. Моцарт Рондо з «Маленької нічної музики», «Lacrimoza» з «Реквіэму» В.Філіпенко «Веснянка» Обладнання: Тексти пісень (В.Філіпенко «Веснянка»)фотоматеріал, магнітофон, репродукції картин Д.Хайд «Будинок Моцарта»,Памятник В.А.Моцарту у Відні, Моцарт із дітьми, музичний інструмент. Тип уроку: Комбінований Методи: Мозковий штурм, метод емоційного впливу, мікрофон, груповий метод, робота в малих групах.
Хід уроку
І.Організація класу(2хв.) (учні заходять до класу у супроводі пісні А.Філіпенка «Веснянка») ІІ. Перевірка домашнього завдання(3хв.) -Домашнім завданням вам було слухати музику за власним вибором, то які пісні ви слухали?(слухаю відповіді учнів приділяю увагу втілення «весняної теми» та весняним обрядовим пісням) -На наступний урок ви також маєте приготувати розповіді про музику, що прозвучить у годину дозвілля. ІІІ. Актуалізація опорних знань. Мозковий штурм(5хв.) - Молодці, я бачу ви добре підготували домашнє завдання. - А зараз пограємо в гру я буду починати речення, а ви закінчувати:
1.Веснянки це… 2.Пісню «Од Києва до Лубен» склав…. 3.Слово «Скерцо» означає… 4. «Веселкову пісню» написав…
5.Веснянки, колядки, щедрівки це… 6.Які ще обрядові пісні я не назвав? 7.Коли співають гаївки? 8.Що таке жниварські пісні? 9.Що означає слово «Фольклор»?
ІV. Оголошення теми, мети уроку (5хв.) - Так, молодці і сьогодні ми з вами також будемо вивчати пісню- веснянку, яка так і називається «Веснянка», а написав її А.Філіпенко. - Крім того ми продовжимо з вами знайомитися з творчістю видатного композитора В.А.Моцарта, та послухаємо один із його творів, який називається Рондо з «Маленької нічної музики» - Але насамперед розспіваємося Розспівка Виконуємо пісню «Музичні пальчики»
Розспів: за мінорним тризвуком з використанням мелодичного ходу I-II-III-V з повторенням октави і низхідного мелодичного ходу від V до I ступеня на склад "ля” V. Виконання пісні (3хв.) Виконую пісню А.Філіпенка «Веснянка»
VІ. Розучування пісні(11хв.)Мікрофон (учні беруть уявний мікрофон, та передаючи його по класу дають відповіді, відповідати може лише той у кого мікрофон) - Які почуття у вас викликала ця пісня? - Якими засобами музичної виразності вона передається? - Який темп, ритм, динаміка, лад, тембр? - Який образ відчувається у цій пісні? Чому? 1.Розучування пісні по фразах. 2.Звертаю увагу на динаміку, темп, тембр. 3.Працюю над важкими місцями у пісні. 4.Слідкую за співацькою поставою, дикцією, артикуляцією. 5.Виконання групами, хорове виконання. Робота в групах (об’єдную учнів у групи по 2-3 для виконання пісні, решта учнів оцінюють своїх товаришів) VІІ. Слухання музики (12хв.)
Доля генія За моїм глибоким переконанням, Моцарт - це найвища кульмінаційна точка, якої краса досягла у сфері музики. П. Чайковський
-Ми, безумовно, вже не раз слухали музику австрійського композитора Вольфганга Амадея Моцарта. Пригадайте, як минулого року на одному з уроків ми слухали фрагмент опери Моцарта «Чарівна флейта». - Яке враження склалося в тебе від його музики? -Чим є музика Моцарта особисто для тебе? -Наші зустрічі з творчістю справжніх митців, яскравих представників тієї чи іншої епохи відкривають спільну рису, притаманну таким видатним особистостям: широту й різноманітність відображення світу в їх творчості. Ми матимемо змогу ще раз переконатися у цьому, слухаючи музи¬ку Вольфганга Амадея Моцарта, сповнену пристрасної любові до життя і до людей, різноманіття почуттів, настроїв, багатогранних реальних характерів. Увійти у багатий духовний світ Моцарта означає поринути у світ почуттів, емоцій, переживань глибоких та людяних. Доля геніального австрійського композитора XVIII століття дивовижна та незвичайна. Моцарт не дожив до 36 років. Яскраве і щедре обдарування, постійні творчі пошуки та звер-шення дали підставу називати його справжнім генієм. Незважаючи на постійні концертні виступи, що розпочалися з 6-річного віку, та напружені пошуки заробітку в останні роки життя, Вольфганг Амадей Моцарт створив велику кількість творів у всіх існуючих на той час музичних жанрах і формах. Вражаючий талант Моцарта та загадкові обставини остан¬ніх днів його життя привернули увагу митців із різних галузей мистецтва: Олександром Пушкіним написана маленька трагедія «Моцарт і Сальєрі», що лягла в основу лібрето однойменної опери Миколи Римського-Корсакова. П'єса австрійського драматурга Пітера Шефера «Амадей» стала основою сценарію кінофільму режисера Мілоша Формана з такою ж назвою. Аме¬риканський письменник Девід Вейс написав про Моцарта два цікавих романи -- «Піднесене і земне» та «Убивство Моцарта». Усі, хто досліджує життя і творчість Вольфганга Амадея Моцарта, намагаються розкрити глибину і красу його музики, розповісти про його геніальне обдарування, про його яскраве, цікаве, проте сповнене важкою працею і прикрощами життя. У своїй книзі «Музика та її представники» російський композитор Антон Рубінштейн написав: «Вічне сонячне світло в музиці, ім'я твоє - "Моцарт".» Вольфганг Амадей Моцарт народився в старовинному австрійському місті Зальцбурзі в родині талановитого музиканта, композитора і педагога Леопольда Моцарта. У три роки Вольфганг вже виявляв неабиякий інтерес до музики, а в чотири - створив концерт для клавесина. Його природні музичні здібності та пам'ять були вражаючими. Хлопчика часто умовляли припи¬нити музикування, щоб запобігти його перевтомі.
У шестирічному віці Вольфганг разом із батьком та сестрою вже виступав з концертами в різних містах Європи, вражаючи май¬стерністю свого виконавства та імпровізації. У ті далекі часи кожен музикант, щоб заробляти собі на життя, повинен був служити при дворі якогось вельможі або в церкві. Причому крім «музичних» обов'язків, він мав ще й інші, як звичайний слуга. На відміну від свого батька, який усе життя прослужив при дворі архієпископа Зальцбурзького, Вольфганг не захотів змиритися з принизливим становищем слуги і залишив службу.
Після цього Моцарт мав утримувати себе, покладаючись лише на свій талант. Протягом життя він написав багато творів на замовлення, з метою заробітку. Чимало композиторів в усі часи писали на замовлення, та ніхто й ніколи не робив це так легко, невимушене й талановито, як Моцарт. Один із таких творів — «Маленька нічна музика», яку ще називають «Маленькою нічною серенадою», створена для супро-воду нічного свята. Написаний цей твір у формі сюїти, остання частина якої, в свою чергу, має форму рондо (пригадай ознаки музичної форми рондо та сюїти). Вона так і називається «Рондо». Легка, жвава, танцювальна музика сама говорить про своє святкове призначення. Тривожні обставини охоплюють історію створення остан¬нього твору Вольфганга Амадея Моцарта -«Реквієму». Поява на порозі домівки Моцарта таємничого незнайомця в сірому плащі, який відмовився назватися, і замовлення ним траурного твору-реквієму важко і болісно вразили композитора. Проте щедра винагорода у скрутний для нього час змусила композитора прийняти замовлення. Пізніше з'ясувалося, що таємничий незнайомець був слугою знатного вельможі, графа Вальзега. Граф мав намір виконати Реквієм як свій власний твір у пам'ять за померлою дружиною. Та Моцарт про це не знав. Йому здава¬лося, що він пише музику про кінець свого життя. Композитор згасав з кожним новим фрагментом твору і помер, так і не закінчивши його. Реквієм був завершений пізніше учнем Моцарта Зюсмайром. Цей твір виходить далеко за рамки звичайного церковного хороспіву. У його виконанні беруть участь квартет співаків-солістів, мішаний хор і оркестр з органом. Вслухаймося у звучання трагічної та невимовне прекрасної мелодії сьомої частини «Реквієму» — «Lacrimosа» — у супроводі коротких, лише з двох звуків, інтонацій оркестру, що схожі на плач чи стогін. «Цей день буде днем сліз» - такі у перекладі з латини перші слова цієї частини. Величне і зворушливе звучання Реквієму несе в собі глибоке почуття любові композитора до людей. Цей геніальний твір давно став одним із всесвітньо відомих концертних творів. Створення Реквієму забрало у Моцарта останні сили. Зали-шений усіма, він був похований у спільній могилі для бідних. Слухання музики Завдання після прослуховування. Робота в малих групах.( об’єдную дітей в малі групи, вони отримують завдання, за короткий час(3-5хв.),група повинна виконати завдання,та оголосити результат роботи) - Скажіть, яке враження справило на вас «Рондо» з «Маленької нічної музики» ? - Як музична форма рондо впливає на почуття, втілені у творі? - Що вас найбільше вразило у звучанні «Lacrimosа» з «Реквієму»? - Які ще твори В. А. Моцарта ви знаєте? VІІІ. Музичний словник (2хв.) - Давайте запишемо у наш словничок терміни з якими ми сьогодні познайомилися Серенада (від італ. serа - вечір) — музичний твір, що вико-нувався перед чиїмось помешканням в знак поклоніння чи любові. Реквієм (від латин, reguiem - спокій) хоровий твір траурного змісту, що виконувався в церкві в пам'ять про померлого. Лакримоза (від латин. Lacrimosа - слізна, скорботна) -частина реквієму, що починається цим словом. ІX Підсумок уроку(1хв.) - Чим ми займалися сьогодні на уроці? - Яку пісню вивчили, яку музику слухали?Що вам відомо про життя і творчість композитора? - Чому, на вашу думку, музику В. А. Моцарта порівнюють із сонячним світлом? X. Домашнє завдання(1хв.) - Послухайте музику на свій вибір. - Наскільки глибоке враження вона в вас залишає?