Тема: Як розповідає музика. Розучування
народної пісні "Подоляночка”(ознайомлення). Вправа на ступені зо, ві.
Слухання: П.І.Чайковський, старовинна французька пісенька.
Навчальна мета: • Працювати над виробленням вокально-хорових навичок; • Ознайомити з новою піснею. Вивчити перший куплет; •
Розвивати навички активного сприймання музичного твору, вчити
розрізняти елементи музичної мови, використані для створення певного
образу. Виховна мета: • Формувати художній смак, музичні інтереси дітей; • Виховувати любов і шану до народних пісень і народних традицій; • Виховувати шану до творчості П.І.Чайковського. Обладнання: • Портрети П.І.Чайковського і Р. Шумана; • Таблиця-наочність ритмічною вправою; • Ілюстрація до української народної пісні "Подоляночка”; • Ілюстрація до музичного твору П.І.Чайковського "Баба-Яга”; • Програвач; • Музичні ілюстрації в грамзапису. • Сигнальні картки. План роботи (35 хв.) 1. Організаційна частина, музичне вітання (2 хв.); 2. Розспівування з освоєнням музичної грамоти (6-8 хв.); 3. Розучування пісні (10-12 хв.); 4. Музично-ритмічні рухи (3-5 хв.); 5. Слухання музики (5 хв.); 6. Закріплення, опитування (3-4 хв.); 7. Підсумок уроку, завдання додому (1-2 хв.). Хід уроку
1. Музичне вітання. 2. Розспівка на одному звуці на склади "ду”, "ля”, "тук-тук” по півтонах вгору (різні ритмічні варіанти. • Діти ви вже знаєте, що є довгі тривалості і короткі. • А як ми називаємо довгі тривалості? [ Та ] • А короткі? [Ті-ті] • А як позначаються довгі тривалості? [Однією паличкою] • А короткі? [ Двома паличками з’єднаними між собою] • Подивіться на цю вправу і скажіть, які тут зустрічаються тривалості? [Довгі і короткі] • Давайте поплескуємо ритмічний малюнок вправи: • А може хтось сам придумав ритмічну вправу? • Зараз уважно подивіться на мою руку і скажіть як називається ступін який я показую? [ 30 ] • А це який ступінь? [ Ві ] • А тепер послухайте, як звучить ступінь "30” • Співаємо разом • А тепер давайте заспіваємо ступінь "ві” • Давайте заспіваємо як кує зозуля [Ку-ку] • А тепер заспіваємо теж саме, але на "зо-ві” • А зараз співаємо за моєю рукою. Послухайте ще раз як звучить "зо” [Спів вправи на ступені зо, ві, за рукою вчителя] Домашнє завдання 1. Придумати вдома ритмічну вправу. 3. Розучування пісні. • Вже весна. • Люди завжди радіють весні. З давніх-давен, зустрічали прихід весни,
збираючись десь за селом на галявині, хлопці і дівчата водили хороводи
співаючи пісні. • Подивіться на цю ілюстрацію, тут ми
бачимо як дівчатка взялися за руки і водять хоровод, співаючи пісні.
• Але це були не просто пісні, а
пісні-ігри. Їх виконували показуючи рухами все те, про що
розповідається в пісні. До нас дійшло чимало таких ігрових пісень. Одну
з них ми сьогодні розучимо. Називається вона "Подоляночка”. •Зараз ви послухаєте цю пісню і скажете, про кого в ній розповідається і який її характер? [Виконання] [про подоляночку. Характер пісні – ніжний, лагідний, наспівний] •Місцевість, де ми з вами проживаємо, називається Поділля. А
люди, що проживають на поділлі називаються подолянами. Отже, ця пісня
про дівчинку з Поділля, дівчинку-подоляночку. •А зараз ми будемо вчити слова цієї пісні: Розучування пісні. •Гра "луна” при вивченні слів першого куплету пісні. Робота над дикцією: вчитель промовляє текст голосно, а діти повторюють за ним, але тихо. •Гра "луна” при вивченні мелодії пісні. •Виконання першого куплету пісні без супроводу і з акомпонементом. Художнє виконання першого куплету пісні.
Виконується в помірному темпі, не поспішаючи. Десь тут була подоляночка Виконується на mf Десь тут була молодесенька Тут вона сіла Виконується тихіше mp Тут вона впала До землі припала Сім літ не вмивалась Бо води не мала Домашнє завдання: 1 Намалювати малюнок до пісні. 4. Музично-ритмічні рухи Біла квочка Українська народна пісня
1. Біла чубатурочка. по двору ходила. За собою маленьких курчаток водила. | Руки над головою. Склавши долоні до долоні робимо чубчик. При цьому легенько похитуємось і крокуємо на місці. Праву руку відводимо назад і трошки повертаємо тулуб і голову вправо і дивимось назад. | 2.Ой ви мої дрібні діти, та не розбігайтесь. А як буде близько яструб. До мене ховайтесь. | Вказівним пальцем правої руки, якби показуємо. Руки підносимо догори і розвівши в сторони опускаємо внизРуки навхрест і прикладаємо до грудей. | 3. Ой, як яструба лихого, Угледіла квочка. То до себе приквоктала усі курчатка. | Руки підносимо до гори і розвівши в сторони опускаємо вниз.Похитування головою. Руки складаємо навхрест і прикладаємо до грудей. | 4.Як курчатка позбігались під крила сховались. І з лихого яструбонька тихенько сміялись. | Руки над головою складаємо навхрест. Руки над головою складаємо навхрест і легенько похитуємось і посміхаємось. | 5. Слухання музики •
Діти, уважно слухаючи музику, можна дізнатись багато цікавого. Ви
напевне помітили, що музика може мати різний характер (вона може бути веселою, радісною або сумною, наспівною або танцювальною), відповідно до того, про що в ній розповідається. • Діти. Подивіться уважно на цей портрет. Може мені хтось скаже, чий це портрет. [Це портрет видатного російського композитора Петра Ілліча Чайковського • Петро Ілліч Чайковський часто подорожував. Якось перебуваючи у Франції,
він почув пісеньку, яка йому дуже сподобалась і він її записав. А коли
повернувся в Росію, то написав твір, в якому звучить мелодія цієї
пісеньки і назвав його "Старовинна французька пісенька. • Зараз ви уважно почуєте цей твір і ваше завдання сказати, який її характер? [Слухання] [Спокійний, трошки сумний] • Чи помітили ви, зо характер музики дещо міняється? [Спочатку музика спокійна, а потім стає більш жвавою ] • Можливо, цю пісеньку він почув від бабусі, яка її співала. А в житті
бабусі було по різному були і сумні хвилини і радісні. Співаючи цю
пісню бабуся спочатку пригадала щось сумне з свого життя, тому і
мелодія пісні спочатку трошки сумна і спокійна, а потом – щось приємне,
на душі її стало весело і пісня зазвучала жвавіше, більш схвильовано. •А зараз ми ще раз послухаємо твір і коли почуєте зміст характеру музики підніміть руки. •Де змінюється характер музики? [Характер музики змінюється в середині твору] •Як бачимо характер музики може змінюватися. Це допомогло композитору передати настрій людини. •А зараз музична загадка. •Ви послухаєте музичний твір, який ви вже слухали. Ваше завдання сказати як він називається і хто його автор? [П.І.Чайковський. Баба-Яга] •А який характер музики? [Злий, зловісний...] •То яка ця Баба-Яга. Добра чи зла? [Зла, підступна, хитра] •Отже, композитор за допомогою характеру музики передав образ Баби-Яги. •Тепер подивіться на цей малюнок. Чи відповідає намальована Баба-Яга музиці Чайковського?
[Так] 7.Підсумок уроку • То яку пісню ми сьогодні розучували на уроці? [Українську народну пісню "Подоляночка”] • А який твір слухали? ["Старовинну французьку пісеньку” П.І.Чайковського] Домашнє завдання 1. Намалювати малюнок до пісні, яку ми сьогодні розучували. 2. Придумати самому ритмічну вправу. 3. Виконати вдома для батьків Українську народну пісню "Біла квочка” з музично-ритмічними рухами. 4. Розпитати у батьків, дідусів, бабусь, які вони знають весняні ігрові пісні. Музичне прощання
|