Тема: «Музика в діалозі з сучасністю»
Мирослав Скорик
Мета уроку:
• навчальна: ознайомити учнів із творчістю та життєвим шляхом Мирослава Скорика, провідними стильовими засадами його композиторського почерку, вивчити один із творів митця;
• виховна: формувати національну самосвідомість шляхом пізнання творчості митців -шестидесятників, зокрема, через персоналію М.Скорика та його внесок у національну й світову музичну культуру,
• розвиваюча: у взаємозв'язках з іншими видами мистецтва (поезія, малярство, кіномистецтво) розвивати загальномистецький смак; збагачувати творчу уяву учнів; виховувати бажан¬ня слухати та розуміти сучасну музику.
Обладнання: фортепіано, дошка, магнітофон, аудіокасета, відеомагнітофон, відеозаписи, ноти, книги, діапроектор, діапозитиви, екран.
Роздавальний матеріал: біографічні дані композитора, проілюстровані фотографіями, слайдами; тестові картки.
Тип уроку, комбінований.
План уроку
1. Організаційний момент. (1 хв.)
2. Розспів. (З хв.)
3. "Мелодія" М.Скорика (3 хв.) - продовження роботи над обраним розспівом на репризі музичного твору (спів разом із записом).
4. Музично ілюстрована розповідь про творчість композитора. (15 хв.)
5. Перегляд фрагмента з кінофільму С.Параджанова Тіні забутих предків". (5 хв.)
6.Вивчення пісні "Шуміла ліщина" пара¬лельно з прослуховуванням її у виконанні Ніни Матвієнко з циклу
Три весільні пісні М.Скорика. (10 хв.)
7.Закріплення матеріалу, обговорення,інтерактивне опитування за допомогою тестових карток. (6 хв.)
8.Домашнє завдання. (1хв.)
9.Закріплення мелодичної фрази з "Мелодії М.Скорика - спів разом із записом твору. (1 хв.)
Хід уроку
Розспів: за мінорним тризвуком із вико¬ристанням мелодичного ходу І - II - III - V, з повторенням октави і низхідного мелодич¬ного ходу від V до І ступеня.
Звучить "Мелодія" М.Скорика (перша послівна).
Учитель. Чи впізнали ви цю мелодію? Чи була мелодія подібною до нашого розспіву? Спробуємо ще раз відтворити цю мелодію, але тепер уже з конкретним ритмічним малюнком. (Учні співають мелодію, проплескуючи ритмічний малюнок). Розспів: за мінорним тризвуком із використанням мелодичного ходу І - II - III - II, а також повторенням октав і низхідного мелодичного ходу від II до І ступеня ладу.
Звучить "Мелодія" М.Скорика (повністю) у виконанні Львівського камерного оркестру під керуванням А.Микитки. На експозицію та репризу накладається спів учнів.
Учитель. Ми часто чуємо цю музику по радіо, теле¬баченню, вона добре нам знайома. А її автором є відомий на весь світ композитор зі Львова Мирослав Скорик. Отже, давайте ознайомимося з життєвим і творчим шляхом цього славетного маестро.
(Роздавальний матеріал лежить на кожній парті, й учні по черзі читають надрукований текст).
Учень 1. Мирослав Скорик - композитор, теоретик, педагог, диригент, один із найяскравіших представників не лише української, а й світової композиторської еліти другої половини XX ст. (: Портрет Мирослава Скорика).
Учень 2. Походить Мирослав Скорик зі знаменито¬го роду Крушельницьких, який подарував світові неперевершений голос Соломи.
(Родина Крушельнииьких, де на руках мами сидить маленький Мирослав, а зліва в друго¬му ряду стоїть його знаменита тітка Соломія).
Учень 3. Народився Мирослав Скорик у 1938 році у Львові. Музичне навчання почав у заснованій В.Барвінським школі імені С.Крушельницької. Але з другого класу був вивезений разом зі своїми батьками до Сибіру. Мирослав Скорик провів дитячі та юнацькі роки в далекому Анджаро-Судженську. Скорик - учень Анджаро-Судженської школи для репресованих дітей.
Учень 4. По роках тяжких поневірянь, втрат, Мирослав Скорик знову повертається до Львова, де лише завдяки своєму надзвичайному обдаруванню він вступає до Львівської консерватори' в клас професорів С Людке-вича, РСімовича, АСолтиса. Блискуче закінчення консерватори дозволило продовжити студії вже в Московській аспірантурі. Одним із перших великих творів композитора стала кантата "Весна" на слова Івана Франка. (Репродукція картини «Скорик у студентські роки»).
Учень 5. Від цього часу починається відлік творчого шляху композитора.
Учитель. Звернімо увагу на те, на який період припадає творча діяльність композитора. А це саме ті знаменні шестидесяті роки, що позначені творчістю Василя Симоненка, Василя Стуса, Ліни Костенко, Алли Горської та інших митців, чия творчість знаменувала перший вільний подих розправлених крил українського національного мистецтва, відчуття своєї приналежності до української нації.
Древній, обікрадений народе!
Над тобою прошумів розбій,
Та кати не вкрали твою вроду,
Не всушили дужий мозок твій.
Нові покоління, як обнова,
В лоні сповиваються твоїм,
І дідівська гордовита мова
Служить вірно і слухняно їм.
Пристрасним, орлино мудрим зором
Дивишся у всесвіт з-під зірок...
Виродки - підтвердження суворе,
Що живеш і житимеш повік!
Цей вірш В. Симоненка засвідчує проростання вічно молодої і незнищенної української душі, що дослухається споконвічного поклику прадавніх поколінь.
Тіні забутих предків" - цей художній твір став символом епохи, відкриваючи наново українцям Україну. Його створив блискучий тандем митців - Сергій Параджанов, Іван Миколайчук і Мирослав Скорик, чия музика творила живий, соковитий, пульсуючий звуковий образ рідних Карпат, пробивала крізь морок ідеологічних нашарувань живі струмені любові до рідного, українського краю.
(Демонструється уривок з кінофільму С.Параджанова «Тіні забутих предків» - з музикою М.Скорика; фрагмент "Іван і Марічка").
Учитель. Що нагадувала нам ця музика, яка так влучно відтворила колорит рідних Карпат? Як називається цей музичний жанр? Що таке коломийка? Саме вона стала провідним метроритмічним знаком музики М.Скорика.
Учень 6. За мотивами музики до кінофільму, показ якого відбувся майже у всіх країнах світу, окрім одноразової демонстрації в Українській РСР (режисер був на десять років засуджений як політв'язень до концтабору), М.Скорик створив симфонічний цикл "Гуцульський триптих" (1965р.). Ці мотиви пронизують такі монументальні полотна, як "Карпатський концерт" для симфонічного оркестру (1972 р.), звучать в обробках народних пісень.
Учитель. Давайте послухаємо два коротких фрагмента з "Карпатського концерту" та знамениту чоловічу коломийку.
(Звучать два фрагмента з "Карпатського концерту", демонструються пейзажі Карпатських гір і репродукції картин О.Крушельницької, О.Новаківського, де відтворено коломийку).
Учень 7. Отже, провідною тенденцією музики Скорика є використання і втілення сучасними засобами глибинного українського музичного фольклору. Цей напрям у мистецтві отримав назву неофольклоризм, навіть уживається такий термін, як "нова фольклорна хвиля"
Учитель. Що ви відчували, коли слухали музику? Чи можемо ми знайти ще якісь подібні приклади такої функції музики? Кого ви можете назвати? (Учні обговорюють проблему, подають репліки, свої міркування, наводять аналогії).
Учитель. А чи знаєте ви, хто написав твір 'Тіні забутих предків"?
Учень 8. Повість «Тіні забутих предків» належить перу славетного українського письменника Михайла Коцюбинського - одного з найпоетичніших прозаїків: "Марічка любила, коли Іван грав на флояру. Задуманий, все встромляв очі кудись поза гори, неначе видів, чого не бачили другі, прикладав мережану дудку до повних уст, і чудна пісня, якої ніхто не грав, тихо спадала на зелену отаву царинок".
Учитель. "Холодно було і мороз йшов поза шкуру, коли вилітали перші свистячі звуки. Наче зими лежали по мертвих горах. Та ось з-за гори встає вже бог-сонце і вкладає свою голову в землю. Зрушились зими, збудили води, і задзвеніла земля од співу потоків. Розсипалось сонце од пилу квіток, легким ходом ідуть по царинках нявки, а під ногами у них зеленіє перша трава. А долом Черемош мчить, жене кров гір, неспокійну і шумливу" ...
Учень 9. Трембіта... Туру-рай-ра... Туру-рай-ра... Заграло серце у вівчарів, заблеяли вівці, учувши пашу... З гори на гору, з поточка в поточок пурха коломийка, така легенька, прозора, що чуєш, як од неї за плечима тріпають крильця"...
Учень 10. 'Тихо дзвонить хвоя смерек, тихо шепчуть ліси, холодні сни літньої ночі, плачуть дзвінки коров, і гори безперестанку спускають сум свій в потоки".
Учитель. "З лускотом й зойком летить десь в долину зрубане дерево в лісі, аж гори одвічне зітхають, і знову плаче трембіта. Тепер вже на смерть... Спочив хтось навіки по тяжкій праці. Закувала зозуленька та й коло Менчила... От тепер вже співаночка комусь си скінчила". .. Саме такий фрагмент передається в 3-й частині "Гуцульського триптиха" М.Скорика "Смерть Івана".
(Звучить фрагмент з кінофільму 'Тіні забутих предків" - "Смерть Івана". Або цей же уривок з "Гуцульського триптиха").
Провідним жанром музики М.Скорика є коломийка - типовий жанр фольклору карпатських гуцулів. А ще коломийки часто називають співанками. І знов Михайло Коцюбинський: "Марічка знала безліч співанок. Звідки вони з'являлись - не могла розказати. Вони, здається, гойдалися з нею ще у колисці, хлюпались у купелі, родились у її грудях, як сходять квітки самосійні по сіножатях, як смеречки ростуть по горах. На що б око не впа¬ло, що б не сталось на світі: чи пропала овечка, чи полюбив леґінь, зрадила дівка, заслабла корова, зашуміла смерічка - все виливалось у пісню, легку і просту, як ті гори в їх давнім первіснім житті". Спробуймо і ми вивчити зараз весільну коломийку, яка ввійшла до вокального циклу Мирослава Скорика 'Три весільні пісні" для сопрано та камерного оркестру ("Шуміла ліщина", "Хиляються ворота", "Летять галочки").
(Учні вивчають пісню "Шуміла ліщина" з простукуванням синкопованого ритму, підкресленням четвертого високого щабля в мінорі, використанням елементів ковзного ладу. Текст і нотне зображення пісні додається в роздавальному матеріалі).
Учитель. А тепер прослухаємо цю пісню у виконанні Ніни Матвієнко в супроводі камерного оркестру.
(Звучить обробка народної пісні "Шуміла ліщина" з вокального циклу М.Скорика 'Три весільні пісні")
Серед інших творів Мирослава Скорика, який зараз очолює Львівську Спілку композиторів і завідує кафедрою композиції у Львівській музичній академії імені М.Лисенка, а також постійно гастролює по цілому світі, балет "Соломія Крушельницька", шість партитур для різних складів, два скрипкових, три фортепіанних та один віолончельний концерт, за який Мирослав Скорик був удостоєний Державної премії імені Тараса Шевченка (1983 р.), "24 каприси Паганіні" для симфонічного оркестру, диптих для струнного квартету, "Пори року" для мішаного хору а сареllа, "Заупокійна" для солістів, хору та оркестру, музика до кінофільмів (знамениті "Як козаки куліш варили", "Як козаки у футбол грали"). Зараз Мирослав Скорик працює над оперою "Мойсей" за поемою Івана Франка.
Учитель. Отже, сьогодні ми ознайомилися з творчістю львівського композитора Мирослава Скорика. Віра в життя - ось головний сенс і зміст музики ком¬позитора, який виголошує українське слово в стоголоса світового музичного розмаю, черпаючи його силу в Україні.
(Звучить "Мелодія" Мирослава Скорика)
А зараз закріпимо набуті знання у коротких тестах. (Діти працюють над тестами по закріпленню вивченого матеріалу. -Див. додаток).
Учитель. Вдома необхідно доопрацювати прослу¬хану в класі пісню "Шуміла ліщина", вивчити біографію композитора, написати на задані ритм і текст коротку коломийку з трьох-чотирьох звуків; у зошиті для домашніх творів записати роздум про музику М.Скорика (на вибір учителя).
Письмовий тест за темою "Життя і творчість Мирослава Скорика"
Варіант 1
1) "Мелодія" М. Скорика передає звуковий образ:
сюжетної розповіді, Карпат, характеристики персо¬нажа.
2)Мирослав Скорик є племінником: Модеста Менцинського, Олександра Мишуги, Соломії Крушельницької.
3)На який період української історії припадає поча¬ток творчості М.Скорика? (20 - 30-ті роки, 70 - 80-ті роки, 60- 70-ті роки).
4)Назвіть творчу групу художнього кінофільму "Тіні забутих предків".
5) Яку назву має твір М.Скорика, написаний за мо¬тивами музики до кінофільму Тіні забутих предків
(Гуцульський триптих', "В горах", "Карпатська сим¬фонія").
6) Який інструмент імітує валторна в "Карпатському концерті"? (Цимбали, фпояру, трембіту).
7) Жанр українською фольклору, який часто зустрічається в музиці Скорика: веснянка, ладанка, коломийка.
8) Хто написав повість Тіні забутих предків'? (Ольга Кобилянська, Марія Шашкевич, Михайло Коцюбинський).
Додаток
Письмовий тест за темою "Життя і творчість Мирослава Скорика"
Варіант 2
1) В якому місті народився Мирослав Скорик? (Київ, Львів, Тернопіль).
Хто заснував музичну школу, в якій починав своє навчання композитор? (Станіслав Людкевич, Микола Колеса, Василь Барвінський).
2) В якому ладі написана "Мелодія" Мирослава Скорика? (Мажор, мінор).
3) Якою була провідна тенденція митців-шестидесятників? (Прославляння радянської влади; відродження національної свідомості через відновлення ук-раїнських традицій; художньо-естетичне смакування).
4) Знаменитий український актор, який виконує головну роль у фільмі С.Параджанова Тіні забутих предків":
Богдан Ступка, Федір Стригун, Іван Миколайчук.
5) В якій частині Гуцульського триптиха" М.Скорик використовує звучання трембіти? ("Іван і Марічка",
"Смерть Івана", "Дитинство").
6) Який жанр гуцульського (фольклору називають співаночками? (Коломийки, ладанки, колядки.
|